Hyvä Commerce – featureoverblik og priser

By |Published On: 14.03.2025|Categories: BtB eCommerce, Hyvä, Magento 2|

Hyvä lancerer inden længe deres nye produkt ”Hyvä Commerce”, som er næste skridt i retning af at realisere målsætningen om at levere ”real improvements for real webshops” i form af markante forbedringer til Magento 2-platformen. Nedenfor gennemgår vi i overordnede træk det roadmap og de priser, Hyvä har præsenteret for Commerce. I senere artikler går vi mere i detaljer med de enkelte områder af produktet.

Hyvä Theme og Checkout

Til jer der ikke allerede er bekendte med Hyväs produkter, er Theme en alternativ front-end til Magento 2, der er kodet efter moderne standarder med brug af bl.a. Tailwind CSS og Alpine.js, hvilket resulterer i et langt lettere website med markant forbedret performance. Det giver både en bedre brugeroplevelse og en stærkere søgemaskineoptimering, da en række af Googles core web vitals forbedres med Hyvä Theme pga. mere effektiv kodeafvikling og rendering. Da Hyvä Theme samtidig gør udvikling mindre kompleks og har en overkommelig pris, er det svært at se gode grunde til at vælge andet end Hyvä Theme i forbindelse med nye M2 webshops.

Hyvä Checkout er – surprise – Hyväs bud på et checkout-modul til Magento 2. Modulet har de samme grundlæggende forcer som Theme i form af god performance og kodemæssig simplicity, men minder i øvrige henseender meget om de bedste alternative checkout-moduler fra andre leverandører, hvoraf flere understøtter Hyvä Theme.

Med især Theme har Hyvä adresseret og markant forbedret et af de områder, hvor Magento 2 tidligere var udfordret, nemlig performance og søgemaskineoptimering.

Hyvä Commerce

Med det nye produkt, Commerce, retter Hyvä nu blikket mod Magento 2’s back-end. Administrator-interface, dashboard og CMS er fokus i første omgang. Det er ingen hemmelighed, at de områder er Magentos anden akilleshæl, når man sammenligner med systemer som Shopify og Shopware – og det er derfor det oplagte sted at tage fat for Hyvä.

Features

Ud fra Hyväs roadmap er det ikke helt klart, hvilke elementer lanceringsversionen af Commerce vil indeholde, men vi antager, at det vil være de features, der i roadmappet er angivet med ”1 – 3 måneders leadtime”. De features falder inden for følgende kategorier:

  • Hyvä CMS: A fully reimagined, performant content editor with live preview
  • Admin Dashboard: Customisable widget-based dashboard with per-user control
  • Admin Theme Refresh: A modern visual update for the admin panel
  • Image Editor: Integrated File robot image editor with filters, annotations, and reversibility
  • Media Optimisation: Storefront-wide image resizing, WebP support, and CLI-based optimisation

Kigger man videre ned i de næste faser af roadmappet, er det tydeligt, at fokus fortsætter med at være en lækrere og smartere brugergrænseflade med høj grad af brugertilpasning, den WYSIWYG-baserede CMS-editor og yderligere forbedringer af media management. Men allerede i fase 2 (3 – 6 måneders leadtime) tilkommer der ifølge planen også forbedringer af bl.a. håndteringen af kategorier, produkter, menuer og navigation. Mange features er angivet i roadmappet uden tidshorisont, men de afslører dog alligevel, at Commerce er tænkt som noget nær et komplet alternativ til Magentos egen back-end – præcis som Theme er det for systemets front-end.

Priser

I modsætning til, hvad der hidtil har været tilfældet for Hyvä Theme og Checkout, bliver Commerce en abonnementsbaseret service. Prisen for Commerce bliver 3.000 EUR/år som nok så væsentligt også inkluderer Theme og Checkout. Licensen giver desuden adgang til support og opdateringer og dækker én Magento 2-installation med et ubegrænset antal domæner og storeviews.

For eksisterende kunder på Theme og Checkout tilbyder Hyvä 100% cashback, således at den oprindeligt betalte pris for de to produkter (1.000 EUR pr. produkt) modregnes fuldt i det første års abonnement.

Givet at Hyvä formår at levere på ambitionen for Commerce, er der efter vores vurdering tale om en meget konkurrencedygtig pris, bl.a. fordi Magento jo i sig selv er licensfri.

Perspektiver for Commerce og Magento

Lykkes Hyvä med at skabe markante backend-forbedringer, er det interessant, fordi de dermed har fjernet de to primære svagheder ved Magento 2: performance og brugervenlighed for admins. Det vil i givet fald ske samtidig med, at Shopware udfaser deres open source-løsning, Community Edition, for kunder med en omsætning større end 1 mio. EUR/år. Kunder med større omsætning vil blive tvunget over på et betalt abonnement, hvor mere avancerede features og B2B-funktionalitet ligger i pakker, der er markant dyrere end Hyvä Commerce. Ift. Shopify har Magento 2’ styrke altid været de langt bedre muligheder for tilpasning til egne behov samt det forhold, at Magento er licensfri, mens Shopify betales dels via et abonnement, dels i form af et cut af webshoppens omsætning. Kan Hyvä Commerce bringe Magento tættere på Shopware og Shopify i forhold til admin-usability og CMS, vil Magento fremstå som en stærk pakke for middelstore og store webshopløsninger – og for mindre løsninger med behov for tilpasninger.

Inden længe dykker vi lidt dybere ned i de enkelte feature-områder.

Relaterede indlæg