ERP-integrationer

Lever jeres Magento webshop og ERP-system i hver sin verden?

Har I et ERP-system og har I også en Magento webshop, vil I kunne opnå store fordele ved at koble systemerne sammen. Via en integration vil f.eks. produkter, priser, ordrer og kunder kunne synkroniseres automatisk ml. ERP og webshop. Det kan spare mange arbejdstimer og sikrer, at informationer altid er ens i de to systemer. I RadarSofthouse er vi specialister i Magento-platformen og har stor erfaring med integration til bl.a. MS Navision og e-conomic. Bruger I et andet ERP-system, kan vi sikkert også hjælpe med det. 

MS NAVISION

Navision – eller Microsoft Dynamics NAV som er det fulde navn – er et af de mest udbredte ERP-systemer blandt danske virksomheder. Systemet blev oprindeligt udviklet i Danmark og de første versioner kom, under andre navne, på markedet helt tilbage i 1984. I dag er produktet ejet af Microsoft og indgår i Dynamics-familien sammen med bl.a. MS Axapta og MS CRM.

Navision udmærker sig især ved de vide tilpasningsmuligheder. Systemet anvendes således til alt lige fra simpel bogføring over komplet lager- og ordrestyring til komplekse faktureringsplatforme i bl.a. teleindustrien.

Givet den store udbredelse af både Navision og Magento er det ikke underligt, at et meget stort antal e-handelsløsninger er baseret på netop den kombination. De to systemer er blandt de bedste og mest fleksible i hver deres kategori og kan tilsammen give en uhyre stærk e-handelsplatform, hvor ERP, onlinesalg og marketing integreres meget tæt og med høj automatiseringsgrad.

I RadarSofthouse har vi som certificerede Magentoudviklere stor indsigt i, hvordan Magento og Navision forbindes mhp. bedst mulig funktionalitet og performance. For at gøre det lettere for jer og for at sikre kvaliteten hele vejen rundt, samarbejder vi endvidere med flere erfarne Navision-eksperter, der kan varetage eventuelle tilretninger i ERP-delen. Men vi samarbejder naturligvis også gerne med jeres egen Navision-partner.

Navision integrationsprojekter kan have meget varierende omfang, dels pga. forskellige krav til synkroniseringer, dels fordi systemet findes i mange forskellige generationer og versioner, der er mere eller mindre godt forberedt til integration med en webshop. Et Navision-projekt inkluderer derfor altid en analyse af jeres nuværende installation.

E-CONOMIC

e-conomic er ligeledes et dansk-etableret firma som siden lanceringen i 2001 har fået rigtig stærkt fat i det danske marked. Faktisk så godt at firmaet i 2015 blev solgt til den norske virksomhed Visma for 1.5 mia. kr.

e-conomic er cloud-baseret og henvender sig især til små og mellemstore virksomheder. Firmaet har med succes formået at udvikle systemet fra at være et relativt simpelt bogføringsprogram til i dag at være et egentligt økonomisystem, som bl.a. kan varetage lagerstyring. Samtidig har man fastholdt en lav indgangspris og en fornuftig brugervenlighed, og e-conomic fremstår derfor som et af de stærkeste økonomiprodukter til små og mellemstore virksomheder.

Integrationer ml. e-conomic og Magento kan som oftest med fordel tage udgangspunkt i et tredjepartsmodul. Simplere integrationer bliver på den måde begrænset til konfiguration uden egentlig udvikling. Der findes flere forskellige integrationsmoduler fra veletablerede leverandører af Magento-plugins. I øjeblikket tilbydes et af modulerne gratis for nye e-conomics-kunder, men ellers ligger priserne på 2 – 3.000 kr. Dertil kommer konfigurering og eventuelle tilpasninger i Magento og/eller e-conomic.

Standardintegrationer

Typisk indeholder en standard ERP-integration de mest nødvendige synkroniseringsmoduler så f.eks. Navision og Magento kan ”tale sammen”. Det vil oftest dreje sig om moduler, der synkroniserer produktinformation såsom produktnavn, beskrivelse, lagerbeholdning og priser. Derudover behøves som hovedregel også et modul, der kan synkronisere ordrer. Det drejer sig først og fremmest om at sende ordrer til jeres ERP-system, så I kan håndtere alle ordrer derfra. På den måde automatiseres produktopdateringer i shoppen og ordrer bliver lagt i ERP-systemet uden nogen manuelle processer.

For enhver integration er det i særlig grad vigtigt, at der er afsat server-resurser nok til at lave disse synkroniseringer, og at de foregår uden for normal åbningstid, så shoppens kunder ikke oplever gener. Det gælder især for produktsynkronisering, hvor der kan være tusinde af varianter, der skal opdateres. Derfor er det vigtigt at få dimensioneret server-resurserne korrekt, så shoppen altid har tilstrækkeligt med resurser, når den skal bruge dem. Alt afhængigt af løsningens krav, kan der blive tale om en simpel serveropsætning på en delt server eller en meget kompleks opsætning i f.eks. Amazon Cloud. Synkronisering af ordrer og lagerbeholdning er knap så resursekrævende, så disse kan synkroniseres oftere eller endda live.

 

Avancerede integrationer

En integration kan automatisere endnu flere processer, så der er mindst muligt manuelt vedligehold i både Magentoshop og ERP-system. Eksempler på andet, en integration kan omfatte, er f.eks. synkronisering til et såkaldt CDN-drev med produktbilleder og variantikoner (f.eks. farveikoner). CDN betyder Content Distribution Network, og et sådant netværk bidrager til en hurtigere og bedre hosting af de mere tunge filer såsom billeder og evt. video, så din shop er så hurtig som mulig. Det er meget vigtigt for både brugeroplevelsen og for søgemaskinerne, når de skal rangere et website over eller under konkurrenterne.

Et andet eksempel er opdatering af Track & Trace-information. Når Magento har synkroniseret en ny ordre til et ERP-system, kan shoppen modtage opdateringer fra dit ERP-system om Track & Trace, når du har sendt kundens ordre afsted med posten. På den måde opdateres ordren med seneste ordre-status, og kunden bliver informeret automatisk om, hvor i processen ordren er, og hvornår de kan forvente at modtage deres bestilling.

Endnu en smart synkronisering kan være kunder og kontakter, så kundekartoteket altid indeholder alle kontakter og deres seneste oplysninger, f.eks. nyeste email-adresse eller telefonnummer mv. Hvis kontakterne er tilmeldt et nyhedsbrev, kan de også synkroniseres over til nyhedsbrev-programmer som f.eks. Mailchimp med eller uden en prækvalificering (segmentering).

 

Vores hjemmeside anvender cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Hvis du fortsætter med at bruge siden, accepterer du brugen af cookies til dette formål. Læs mere om vores persondata- og cookiepolitik her.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk