Westpack B2B Magentoshop med forskellige brugertyper

Mange kundetyper

Den danske virksomhed Westpack er en af Europas førende leverandører af indpakning til smykkebutikker, guldsmede og virksomheder, der fremstiller smykker med verdenskendte smykkebrands som de mest prominente kunder. Servicering af så forskellige kundegrupper er ofte en af B2B branchens hovedudfordringer. Virksomheden skal spænde bredt mht. produktudvalg, processer, serviceniveau, prisberegninger og meget andet. Det gennemsyrer virksomheden, at man har så forskellige målgrupper, som alle skal have en tilrettet oplevelse. Westpack har bl.a. en special- afdeling i virksomheden til at håndtere storkunder (smykkeindustrien). Da Westpack besluttede sig for at få en ny, moderne Magentoshop i samarbejde med RadarSofthouse var der slet ingen tvivl om at differentieringen i kundegrupper var den helt centrale opgave og ville få indflydelse på stort set alle features i shoppen.

Infrastruktur med mange ben i

Westpacks B2B Magentoshop retter sig mod det meste af verden med særligt fokus på Europa. Shoppen indeholder 7 forskellige sprogversioner med forskellige valutamuligheder tilknyttet. For at sikre en hurtig og stabil forbindelse overalt i verden hostes løsningen via Amazon Cloud (AWS), der er en skalérbar løsning, hvor hardware-resurser op- og nedgraderes afhængigt af behovet. Hostingløsningen er endvidere delt op, så webserveren servicerer kundernes behov i butikken med hjælp fra en indholdsserver (CDN), hvorfra fotos, logotryk filer, fakturaer og meget andet indhold hentes fra, så det ikke unødigt sænker webserverens responstid og dermed kundens oplevede interaktion med webshoppen.

Et tredje ben i hosting-løsningen er en synkroniseringsserver, der varetager den fulde integrering af Magentoshoppen til Microsoft Navision, som Westpack bruger til alle interne ERP-relaterede processer. Magento/Navision integrationen indeholder alle tænkelige services, og understøtter overførelse af produkter, lagertal, ordrer, kunder, priser og endda kundespecifikt materiale, såsom kundens egne logotryk, der bruges til klichéer til tryk på smykkeæsker, smykkeposer og meget andet. Det afhænger af behovet i forretningen hvorvidt de specifikke datatyper opdateres live, hver 3. time eller en gang i døgnet. Det er enorme datamængder, der dagligt synkroniseres og det er komplekse datatyper, eksempelvis multiple prisdifferentieringer som er afhængige af produkttype, mængde, kundetype samt valg af logotryk og farve.

Brugerdifferentiering imødekommer mange behov

Som ovennævnt er der mange produkttyper, pristyper og valg tilknyttet produkterne. Samtidig er der en høj grad af differentiering af brugerne i shoppen. For det første findes der den store gruppe af retail-kunder, dvs. enkelte smykkebutikker rundt omkring i verden, som nok er mest sammenlignelig med en B2C kundegruppe. De har alle standardfeatures i shoppen samt specialtilpassede funktioner såsom bestilling af prøveordrer. Den næste gruppe er kædebutikkerne, dvs. smykkeforretninger, der har et hovedkontor og en række butikker, som de skal servicere. Denne kundegruppe skal bl.a. kunne dele informationer omkring bestillinger og leverancer på tværs af brugerkonti og har særlige produktlagre, som kun de har adgang til, da der er fortrykt firmaets logo på materialerne. Produkterne kan bestilles fra hovedkontoret til den enkelte butik og centrallageret nedskrives efterhånden som butikkerne får deres leverancer, som hovedkontoret kan følge fra sin egen konto. Den sidste kundegruppe er storkunderne. Denne kundegruppe er typisk en smykkefremstillende virksomhed, som har rammeordrer de kan trække på samt egne produkter og priser, da bestillingerne fra disse kunder som ofte er betragtelige. Der er planlagt særlige statistikmoduler for denne kundegruppe, så de kan få indsigt i forbrug, forecast mv. og har præcis indsigt i hvornår de skal bestille nye varer.

På den måde har Westpack fået en Magentoshop, som løser mange udfordringer på én gang. Manuelle processer er minimeret, kundernes forskellige behov opfyldes og Westpacks egen forretning nyder godt af en moderne designet webshop, der danner den rette ramme om de smukke smykkeindpakninger.

Besøg www.westpack.com

ANDRE KUNDER & CASES

Vores hjemmeside anvender cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Hvis du fortsætter med at bruge siden, accepterer du brugen af cookies til dette formål. Læs mere om vores persondata- og cookiepolitik her.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk