BtB e-commerce med Magento i hjertet

En e-commerce succeshistorie

Allerede på vores første møde med Westpack tilbage i 2016 var ambitionen og opgaven klart formuleret; hjælp os med at gøre www.westpack.com til vores bærende salgs- og servicekanal. "Mission accomplished" er slet ikke en formulering, der passer til Westpacks DNA, men her fire år efter tør vi alligevel godt sige, at vi er kommet meget, meget langt. Westpack har i perioden gennemgået en markant vækst, og en meget stor del af salget og kundeinteraktioner går i dag via Westpacks Magento-baserede og stærkt tilpassede webshop , som betjener kunderne på 11 forskellige sprog. I skrivende stund er Westpack blandt finalisterne til FDIH E-handelsprisen 2020 i kategorien "Bedste BtB webshop med omsætning under 200 mio.".

Magento-baseret webshop: "one size does NOT fit all"

Westpacks kunder spænder over store internationale kæder med mange lokationer til mindre virksomheder med en enkelt butik. Samtidig har mange kunder, i samarbejde med Westpack, udviklet egne, unikke produkter som naturligvis kun afsættes til den pågældende kunde. Som det ofte er tilfældet i BtB-markedet, er mange produktpriser kundespecifikke og store kunder bestiller ofte på basis af rammeordrer.

Den store spændvidde i Westpacks kundeporteføjle og deres forskellige behov gjorde, at det var nødvendigt at indrette shoppen, så den på én gang kunne fungere meget a la en BtC-shop med standardvarer til faste priser og samtidig som en full-blown BtB-selvbetjeningsløsning. Magento er den helt rigtige platform til sådan en løsning, da systemet kommer med en række af de nødvendige funktionaliteter out-of-the-box og er tilstrækkelig og fleksibel til at tillade specialudvikling af de øvrige nødvendige funktionaliteter.

Westpacks Magento-shop består i dag af 11 sprogvarianter og understøtter bl.a. kundespecifikke produkter og priser, volumen-baserede priser, rammeordrer, re-order og quick-order samt kundekonti med flere niveauer, så kædebutikker kan trække på kædens produktkatalog og rammeordrer. Desuden varetager shoppen også filer til produktion af clicheer til logotryk. På marketing-siden anvender shoppen bl.a. Clerk Recommendations, som sørger for at præsentere de mest relevante produkter for brugeren.

Navision-integration og AWS-hosting:

Westpacks Magento-shop retter sig mod det meste af verden med særligt fokus på Europa. Shoppen indeholder som nævnt 11 forskellige sprogversioner med forskellige valutamuligheder tilknyttet. For at sikre en hurtig og stabil forbindelse overalt i verden hostes løsningen via Amazon Cloud (AWS), der er en yderst skalérbar løsning, hvor hardware-ressourcer kan op- og nedgraderes afhængigt af behovet. Hostingløsningen er endvidere delt op, så webserveren servicerer kundernes behov i butikken med hjælp fra en content-server (CDN), hvorfra billeder, logotryk-filer, fakturaer og meget andet indhold hentes, så det ikke unødigt sænker webserverens responstid og dermed kundens oplevelse på webshoppen.

Et tredje og meget væsentligt ben i hosting-løsningen er en synkroniseringsserver, der varetager den fulde integration af Magento-shoppen til Microsoft Dynamics Navision, som Westpack bruger til alle interne ERP-relaterede processer. Magento/Navision-integrationen indeholder et nær komplet sæt af services og understøtter overførsel af produkter, lagertal, ordrer, kunder, priser og endda kundespecifikt materiale, såsom kundens egne logotryk.

AMBITION, DIALOG OG KONTINUITET SOM GRUNDLAG FOR RESULTATERNE

Samarbejdet med Westpack er for os i RadarSofthouse yderst spændende og tilfredsstillende. Westpack er en virksomhed, der er drevet af en stærk ambition, og der er altid et øje for, hvordan vi alle gør tingene en lille smule bedre i morgen. Ambitionen begrænser sig ikke til, hvordan vi kortsigtet sælger flere produkter, men handler i høj grad også om at løfte hele virksomheden til et stadigt højere niveau – på alle fronter. Og det mærkes i vores samarbejde, både i form af grundighed og kompetence og i form af den prioritet arbejdet med kundeoplevelse, ansvarlighed og datasikkerhed gives. At have mulighed for at levere gennemarbejdede løsninger, hvad enten det drejer sig om tekniske af slagsen eller UX- og kommunikationsmæssige, er ikke altid en selvfølge, men det har vi muligheden for hos Westpack, og det løfter resultaterne.

Kontinuitet har været et andet nøgleord i samarbejdet. Både Westpack og vi har fastholdt samme core-team hele vejen igennem, og det betyder, at vi alle kender løsninger til bunds, og at der er en rød tråd i tingene. Westpack.com har været under konstant udvikling de seneste fire år, men fremstår stadig som en konsistent webshop, når vi selv skal sige det.

FREMTIDEN

Ved udgangen af juni 2020 indstiller Adobe supporteringen af Magento 1, og af den grund har Westpack og vi igennem en længere periode arbejdet på at fremtidssikre westpack.com. Fokus har været at sikre en glat videreførelse af den helt centrale ”forretningsmotor” webshoppen er blevet og samtidig videreudvikle kundeoplevelsen. Vi er derfor sikre på, at Westpack kan fortsætte deres solide vækst, når der inden længe trykkes på knappen.

Om Westpack A/S

Westpack A/S er en af Europas førende leverandører af emballage til smykker, ure og briller som sælges til over 14.000 kunder i hele verden. Virksomheden har eksisteret i mere end 60 år og har hovedkontor i Holstebro. Westpacks sortiment består af såvel generiske varer som specialdesignede produkter til velkendte danske og internationale brands.


"Målet har været at gøre vores webshop til den primære kanal for salg og kundeservice. Det er vi lykkedes med, og vores forretning er i dag stærkt onlineorienteret. Vores ambition er at blive ved med at gøre både salgskanalen og kundeoplevelsen på westpack.com endnu bedre, og vi og RadarSofthouse er derfor altid i udviklings-mode, også selvom vi allerede har opnået flotte resultater".

Søren Hviid Pagaard
E-Commere Manager,
Westpack


"Westpack har en fantastisk balance ml. ambition og no non-sense. Professionelle men langt fra ”corporate”. De er kort og godt dygtige til at indstille sigtekornet rigtigt, og for os betyder det et meget spændende miks af krav, udfordringer og muligheder, som altid fremkommer på basis af en yderst behagelig og ligefrem dialog.".

Michael Skaanning
CEO og Westpack Account Manager,
RadarSofthouse

ANDRE KUNDER & CASES