Tracking & GA

Tracking og Google Analytics er essentielt for forretningssucces

Der er gjort store investeringer i en ny Magento 2 webshop eller et website og hvad så nu? Det skal kunne måles om investeringen er fornuftig og hvor forretningen kan optimeres for at blive endnu bedre. Det gøres med tracking. Google Analytics er de flestes foretrukne tracking- og analyseværktøj, fordi det er gratis og avanceret.

Basal og avanceret website-tracking

Grundlæggende er man ude efter information om brugernes interaktion med websitet. Har man ikke denne information, navigerer man reelt i blinde. Opsætning af tracking kan være simpelt, hvis et website ikke er særligt kompliceret, og den data man ønsker om brugerne er ligetil – f.eks. hvor mange brugere, hvilke sider de besøger mest osv. I andre tilfælde kan det være en større øvelse, der kræver god forståelse for, hvordan data sikres en høj grad af validitet og anvendelighed i diverse specialtilpassede rapporter. Det kommer an på, hvad man er interesseret i at vide noget om. Man opsætter målepunkter f.eks. som ”hvor mange % af de besøgende tilmelder sig nyhedsbrevet” og finder en måde at tracke de besøgendes adfærd, så man får et tal på det. Det tal sammenholdes med forventningerne og der ændres evt. i tekst, design osv. for at forbedre performance.

Responsivt design

God kommunikation skal naturligvis pakkes ind i god præsentation – uanset hvilken type enhed brugeren besøger jeres website fra. Alle vores websites er responsive og tilpasser sig brugerens enhed, desktop, tablet el. mobil. Da mange websites har mere end 50% mobilbaseret trafik, er det meget vigtigt, at mobilversionen overvejes selvstændigt, både mht. layout og indhold, så man ender med en velfungerende løsning og ikke bare et flueben ud for ”Mobiloptimeret”.

Webshops har et særligt behov for tracking

I webshops er det særligt vigtigt med tracking og Google Analytics (Enhanced E-commerce). E-commerce består af mange detaljer, som det kan være svært at få hold på, hvis man ikke kan se, hvad der foregår fra start til slut i købsprocessen. Købsprocessen starter måske ikke engang i webshoppen, men via en Google-søgning, fra en bannerreklame på et andet website, via en app eller noget helt fjerde. Hvad der står i Google-søgningen er måske helt afgørende for om brugeren, der lander i webshoppen, overhovedet ønsker at interagere med webshoppen for slet ikke at snakke om den komplekse proces fra ”første indtryk” til faktisk at købe noget i en webshop. Hele denne komplekse proces kan og skal måles for at gøre brugernes rejse så gnidningsfri og så attraktiv som muligt. Det handler jo om at gøre brugerne til kunder og skabe en forretningssucces, der ikke hviler på held og formodninger, men på indsigt og kvalificerede beslutninger. Vi har mere end 12 års erfaring i tracking og Google Analytics til Magento webshops, så I er i trygge hænder.

 

 

Analytics i kombination med andre Google-værktøjer

Data fra Google Analytics kan kombineres med data fra andre systemer på mange måder. En af de oplagte muligheder er at kombinere med data fra andre Google-tools, I måske allerede bruger, f.eks. Adwords eller Search Console. Ved at sammenkoble disse værktøjer med Analytics opnås et bredere helhedsbillede af websitets performance og trafikgenereringen til det i form af betalt annoncering fra Adwords og fra organiske søgeresultater og eksterne links.

Få gavn af jeres data: kombinér med eksternt dashboard

Google Analytics er et stærkt værktøj og ovenikøbet gratis. Det er dog ikke lige brugervenligt hele vejen rundt, og vi oplever meget ofte, at kunder ikke får brugt deres data, fordi de synes, systemet er for uoverskueligt. I andre situationer sidder der måske nogle få medarbejdere som forstår systemet og kan finde alle data, men data når aldrig rigtig ud til de kollegaer, der faktisk har brug for meget af informationen, f.eks. i Salg og Marketing.

I de situationer giver det mening at opsætte et eller flere eksterne dashboards som på langt mere overskuelig måde kan vise de vigtigste KPI’er, baseret på data fra Google Analytics. Dashboardet kan samtidig indeholde data fra andre systemer eller platforme, f.eks. ERP/økonomi, sociale medier eller email-marketingplatform. Ligeledes kan dashboardet opsættes med målsætningerne for de samme datatyper. På den måde samles virksomhedens vigtigste mål og resultater ét sted – hvor nogle af kodeordene er overskuelighed og let adgang for alle relevante medarbejdere.

Læs meget mere om dashboards og datavisualisering her.

Opsætning af tracking på jeres website

Den basale tracking opsættes stort set altid ifm. udviklingen af website eller webshop. Det er en simpel opgave man altid bør få lavet, da den sikrer værdifulde, grundlæggende data om brugernes adfærd. Samtidig eller senere kan det være en rigtig god ide at udvide trackingen til også at omfatte event-tracking og e-commerce (webshops). Event-tracking giver informationer om de handlinger brugerne foretager på sitet, f.eks. hvor mange der klikker på en knap, downloader materiale, bruger en bestemt funktion etc. E-commerce tilføjer informationer om salg af produkter og omsætning i webshoppen.

Hvis I er i tvivl om, hvilken tracking der er opsat for jeres website eller shop, hjælper vi gerne med at afdække det og kan rådgive jer om, hvilke konkrete data I vil få adgang til ved opsætning af yderligere tracking.

Vores hjemmeside anvender cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Hvis du fortsætter med at bruge siden, accepterer du brugen af cookies til dette formål. Læs mere om vores persondata- og cookiepolitik her.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk