
Få styr på basics i din online-marketing. Fem anbefalinger
Indlægget her tager dig op i et helikopterperspektiv og ser på basics, de vigtigste KPIer og handlinger som sikrer, at du har overblik over kvaliteten af din trafik og brugernes adfærd – og at du agerer derefter.
Artiklen er for dig, som ikke nødvendigvis er nede i materien, men sidder som leder, iværksætter e.lign. og vil kunne udfordre dine medarbejdere, leverandører og ikke mindst dig selv konstruktivt.
Har du allerede styr på, og er fuldt tilfreds med outputtet af din leadgenererings-indsats(???), behøver du ikke læse videre, men kan med fordel se på andre af RadarSofthouse’ eksisterende eller kommende blogindlæg, som går et eller flere niveauer dybere.
Anbefaling 1: Start med at se verden i helikopterperspektiv
Start med at se tingene helt overordnet, og husk at vende tilbage til dette perspektiv jævnligt. Dykker du først ned i analysernes krinkelkroge, bliver du suget ind i en tidsrøver. Koncentrer dig om få tal, der viser hvordan det går for din leadgenerering overordnet.
Google Analytics og andre værktøjer har allerede serveret KPIerne for dig. Det er tal for volumen og fordelingen af dem. Derudover er det de klassiske tal for kvalitet: bouncerate, sessionsvarighed, sider per session og konge-KPIet: konverteringsraten. Tallene fortæller dig, om dine visitors gider dig (og i nogle tilfælde om du ”gider” dem, men mere om det senere).
Banalt? Ja, er det ikke skønt! Meget mere behøver du ikke, for på få sekunder at vide, om du havde en god dag, den bløde mellemvare eller du blot skulle have sat vækkeuret på 24 timers snooze.
Anbefaling 2: Følg din konverteringsrate dagligt
Hvad er jeres konverteringsrate? Det rigtige svar er: ”den varierer”. Er dit svar et helt konkret tal, er det fordi I tester for lidt…
Konverteringsraten er det vigtigste KPI i din eCommerce-forretning, derfor skal du følge den hele tiden. Med den viden, får du et udgangspunkt for optimering, og kan løbende følge med i de udsving der kommer. Hvis du ikke følger den dagligt, er du ofte ikke i stand til identificere, hvad der var årsagen til, at konverteringsraten (og dit salg) steg eller faldt en uge eller uger tilbage. Ofte vil leadbureauer ikke rapportere på daglig basis (for det betaler du dem ikke for), så ansvaret ligger hos…dig.
Konverteringsraten er efter min mening den vigtigste kpi i din ecommerce-forretning, derfor skal du følge den hele tiden
Anbefaling 3: Bryd ned
Vi startede med at se dine tal i et helikopterperspektiv, nu er det tid til at bryde dem ned. Her er det nærmest kun længden på din arbejdsdag der sætter grænsen, så derfor: keep it simple. Og simple betyder til at starte med: kilder og devices. Kilder er alt din betalte og organiske trafik opdelt i de medier de kommer fra (Facebook, Google, direkte osv.). Devices er mobil, desktop og tablet.
Du vil typisk se, at der er kæmpe forskel på kvaliteten fra de forskellige kilder og devices, men du vil også se at det samme er tilfældet når det gælder volumen. Heldigvis kan det være ok, at en kilde skaffer middelmådig kvalitet (fx relativ høj bouncerate), hvis kilden skaffer høj volumen. Ligeledes er høj kvalitet lige fedt, hvis kilden kun skaffer én bruger. Dit fokus vil i det tilfælde være at fastholde høj volumen, mens du optimerer kvaliteten, så konverteringsraten øges og omkostning per salg sænkes.
Anbefaling 4: Konverteringsoptimér
I Anbefaling 1 skrev jeg, at tal som fx bouncerate viser om dine brugere gider dig. Men sender du fx brugerne ned til en side, hvor du ikke giver dem oplagte muligheder for at gå videre i salgsflowet og/eller ikke fortæller dem præcist, hvilken værdi dit produkt tilfører dem, så er det ikke nødvendigvis kvaliteten af trafikken der gør, at de ikke køber, men kan lige så vel være kvaliteten af dit arbejde.
Derfor er konverteringsoptimering en fortløbende opgave man aldrig bliver færdig med. Konverteringsoptimering er et selvstændigt projekt, som vi også behandler i andre artikler, så her får du blot et par råd:
- Konverteringsraten er Gud
- Google Analytics er din ven
- Relevans, værditilførsel til brugeren og Call-to-action er keys
- Opsæt tragt og mål så du kan se hvor dine brugere falder fra
- Prioriter dine konverteringsindsatser, hvor de gir´ størst værdi
- Benyt dig af best practise til at starte med (ingen grund til at bruge din knappe tid til at opfinde den dybe tallerken)
- Test, test, test og ”Fail faster” (fraser man næsten ikke orker at høre, men gør det nu for fa….!)
Og måske vigtigst, det er DIG, der skal tage brugeren i hånden og føre hende/ham gennem salgsflowet, den vej netop hun/han føler relevant og værditilførende. Dine tal fortæller dig om vejen, så undgå at sende dem ind i en labyrint, men hav styr på brugerrejsen.
Anbefaling 5: Fokusér på volumen, når du har styr konverteringsraten
De fire tidligere anbefalinger handler om overblik og kvalitet, men nu lever vi jo i Vesten, hvor Vækst er Gud (næstefter Konverteringsraten…), så når har fået styr på de første fire punkter, skal der volumen på din leadgenerering.
Og hvordan opnår du volumen, uden at kaste dit marketingbudget ned i et sort hul?
Du starter med stille og roligt at teste dit budget på forskellige kanaler, teste kreativer, budskaber, call-to-actions, re-targeting mm., alt imens du 1) ser verden i et helikopterperspektiv, 2) følger din konverteringsrate dagligt, 3) bryder tallene ned og 4) løbende konverteringsoptimerer.
Relaterede indlæg